Nieuwsbrief:

Legenda motoroccasion

Op Motoroccasion.nl maken wij het vinden makkelijk door de motor te voorzien van een icoon die past bij een rijbewijs type.

De motoren zijn als volgt gelabeld:

geschikt voor het A rijbewijs.
geschikt voor het A1 rijbewijs.
geschikt voor het A2 rijbewijs.
na aanpassing geschikt voor het A2 rijbewijs.
motoren waarop je mag rijden met je B rijbewijs mits je deze hebt gehaald voor 19 januari 2013.
Voor welk rijbewijs kom je in aanmerking
Wanneer je mag beginnen met rijlessen en het rijexamen voor je motorrijbewijs, hangt af van je leeftijd en rijervaring. En van het vermogen van de motor. 

Wanneer neem je rijles en doe je een rijexamen voor een lichte motor?
Een lichte motor heeft een motorinhoud van maximaal 11 kW of 125cc. Je mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet je minimaal 18 jaar zijn. 

Tabel rijbewijs lichte motor

















Eerst doe je het praktijkexamen voertuigbeheersing (bijzondere verrichtingen). Daar heb je een Eigen verklaring en een geldig theoriecertificaat of autorijbewijs (B) voor nodig. Daarna doe je het praktijkexamen verkeersdeelneming. Je moet geslaagd zijn voor het praktijkexamen voertuigbeheersing. Ook heb je een geldig theoriecertificaat nodig.

Wanneer neem je rijles en doe je het rijexamen middelzware motor?
Een middelzware motor heeft een motorinhoud tot maximaal 35 kW. De minimumleeftijd voor rijles en rijexamen hangt af van je rijervaring. Heb je al een rijbewijs lichte motor (A1)? Dan mag je vanaf 19 jaar rijles nemen op een middelzware motor. Zonder dit rijbewijs moet je wachten totdat je 20 jaar bent. 

Voor het praktijkexamen moet je minimaal 20 jaar zijn. 

tabel rijbewijs middelzware motor





















Je hebt voor het praktijkexamen nodig:

een Eigen verklaring, een geldig theoriecertificaat motor, rijbewijs lichte motor (rijbewijs A1) of autorijbewijs (rijbewijs B).  

Wanneer neem je rijles en doe je het rijexamen zware motor?
Een zware motor heeft een motorinhoud van 35 kW of meer. De minimumleeftijd voor rijles en rijexamen hangt af van je rijervaring.

Heb je al een rijbewijs middelzware motor (A2)? Dan mag je vanaf 22 jaar rijles nemen en rijexamen doen op een zware motor. Heb je dit rijbewijs niet? Dan moet je minimaal 24 jaar zijn om rijles te nemen of rijexamen te doen. Je kunt ook rijles nemen en rijexamen doen als je 21 bent en geen rijbewijs A2 hebt. Op je rijbewijs komt dan code 80 te staan.  

Je hebt voor het praktijkexamen een Eigen verklaring en een geldig theoriecertificaat motor- of autorijbewijs nodig.  

A rijbewijs met code 80
Met die code mag je rijden op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2). De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Je mag dan ook op een zware motor (A) rijden. Je hoeft daarvoor geen extra examen meer te doen.

Rijbewijs automaat motor of motorscooter
Wil je graag een -motorrijbewijs automaat- dan behoort dit ook tot de mogelijkheden. De exameneisen en voertuigeisen zijn dezelfde als voor een schakel motor. De praktijkexamens worden in overeenstemming met de eigenschappen van de automaat motor afgenomen. Je mag dan na het behalen van het motorrijbewijs alleen automatisch schakelende motoren rijden. Een aantekening in het rijbewijs maakt duidelijk dat het rijbewijs beperkt is tot automaat motoren.

Wist u dat: In de motortaal "Big Black Bomber" betekent: Aan het model cb450 van Honda (450CC kopklep staande twin), dat in 1965 werd geïntroduceerd, werd de bijnaam Black Bomber o f Big Black Bomber toegekend. Tot dat moment was het zwaarste model van het Japanse merk een 350CC motorfiets. Eigenlijk ging iedereen er op dat moment nog van uit dat de Japanners zich zouden beperken tot het ma­ken van bromfietsen en lichte motorfietsen. Met de introduc­tie van de cb450 werd het tegendeel aangetoond. Vandaar ook het predikaat big, immers, voor een Japanse motorfiets was een cilinderinhoud van 450CC veel. Black verwijst naar de zwarte lak, waarin de beginseries van deze motorfiets werden uitge­voerd. Honda pikte de naam Big Black Bomber vervolgens in haar advertenties op: ‘Meet the big black bomber, the biggest beefiest touring twin from Japan. Sit astride this black beauty’, schreeuwden de advertenties. Vermoedelijk verwees de naam bomber slechts naar het feit dat dit model een donker en sonoor uitlaatgeluid produceerde, analoog aan de staande twins van Triumph, Norton en BSA. De Big Black Bomber kon zich ove­rigens nog niet echt meten met de zware Engelse twins, maar de introductie ervan was een teken dat dit snel kon verande­ren. Aldus geschiedde, want in de jaren zeventig werd de En­gelse motorfietsindustrie door de Japanse weggevaagd. De cb450 Black Bomber verwierf de reputatie van sportieve motor­fiets, waar veel mee werd geraced. Te midden van de high tech motorfietsen van nu is de status van de Big Black Bomber die van een klassieke Japanner.
© 2000 - 2025 Motoroccasion